Ücret karşılığında yönetilen profesyonel-kampanyacı (astroturfer) hesaplar ve botların birlikte hareket ederek kamuoyunu şekillendirmek için yüklü olarak muhalifleri amaç aldığı ve seçmen davranışlarını etkilemeye çalıştığına yönelik kaygılar de bu sebeple gündeme geldi.
“Amaçları siyasal irtibat sürecini manipüle etmek”
DW Türkçe’ye konuşan NewsLabTurkey Yöneticisi Dr. Sarphan Uzunoğlu, bot hesapların toplumsal medyada çeşitli roller üstlendiklerini belirtiyor. Uzunoğlu, siyasal bağlantı için kullanılan astroturfer-profesyonel hesapların ise gerçek manasıyla demokratik bir süreç olan siyasal irtibat süreçlerini manipüle etmek için güdümlenmiş hesaplar olduğunu tabir ediyor. Twitter üzere iletişimsel bildirinin çok süratli bir halde manipüle edilebileceği mecralarda profesyonel hesapların bot networku ile birlikte çalıştığına işaret eden Uzunoğlu, “Astroturferlar, şöyle yaparlar. Muharrem İnce, Kemal Kılıçdaroğlu’ndan daha âlâ iletisini yayarlar, işte solcu olsam Muharrem İnce’ye oy veririm iletisini yayarlar ve bunları gerçek fotoğraflarla, gerçek kullanıcı olarak yaparlar birçok vakit. Çoğunlukla Google’dan toplanan random scriptler ve yazılımlar üzerinden bir kimlik inşa edilen bot hesaplar ise bu ileti trafiğini artırırlar” diyor.
“Yeni bir bot networku giriş yaptı”
Yakın vakitte toplumsal medyaya bu türlü bir bot akışı olduğunu lisana getiren Uzunoğlu, “YektaKopan5 diye de hesap geldi mesela. Şunun için geldi. Görünür olan, çok fazla aratılan kullanıcıların isimlerini baz yapan bir bot networku giriş yaptı” diye konuşuyor. Teknik olarak bu kullanıcıların catchpa ve gibisi sistemlerle yakalanıp kaba tabirle imha edilmesinin çok kolay olduğuna işaret ediyor.
Taklit hesaplarımın biri “avare” olmakla övünüyor, biri özlü sözler fışkırtıyor.
(Canım taklitlerim benim, sizi engelleyince kendimi engellemiş gibi oluyorum ama yapacak bir şey yok. Bay bay) pic.twitter.com/umKSwcfaPt
— Yekta Kopan (@yektakopan) March 20, 2023
İletişim Başkanlığı’nın artan harcalamaları
Sosyal medyada bot hesapların tesiri artarken son periyotta Cumhurbaşkanlığı Bağlantı Başkanlığı’nın harcamalarındaki keskin artış da dikkat çekiyor.
Başkanlığın ocak ayında 44 milyon 331, şubatta ise 188 milyon 810 bin lira harcamada bulunduğu belirlendi. Birgün’den Mustafa Bildircin’in haberine nazaran Şubat 2022’de 50 milyon 415 bin lira harcayan başkanlığın harcamaları bu yılın şubat ayında yüzde 274 olarak kaydedildi. İki ayda toplam harcama 233,1 milyar TL’ye ulaştı. Bağlantı Başkanlığı’nın 2023 yılı için bütçesi ise 1,6 milyar lira.
Başkanlığın 2021 yılında, “Temsil ve Tanıtma” ismi altında 6,6 milyon lira, 2022 yılının birinci yarısında da 144,7 milyon TL’lik temsil ve tanıtım harcamasına imza attığı biliniyor. Kuruma 2023 yılı için ise 327 milyon TL’lik temsil ve tanıtma ödeneği öngörülüyor.