Instagram’a erişim engeli, influencerlar ile markaları birbirine düşürdü: Fenomenler şirketleri dava ile tehdit ediyor

Sosyal medya platformu Instagram’a getirilen erişim yasağı sonrası şirketler, influencer ve fenomenlerle mukavelelerini feshetme yoluna gidiyor. Buna reaksiyon gösteren birtakım fenomenlerin, şirketleri dava açmakla tehdit etmeye başladığı öğrenildi. Ticaret Bakanı Ömer Bolat, Instagram’a getirilen erişim mahzuru kararının, e-ticaret üzerinde olumsuz tesirleri olabileceği istikametindeki tezlere ait, “Instagram’da yapılan satışlar, e-ticaret kapsamına girmiyor” açıklamasında bulunmuştu.

Türkiye gazetesinden Kaan Zenginli’nin haberine nazaran; şirketler online olarak reklam ve tanıtımlarının yüze 90’ını Instagram üzerinden yapıyor. Lakin Instagram’ın kapanması ile işler bilakis dönmeye başladı. Birtakım firmaların influencer ve fenomenler ile mutabakatlarını feshetmek istediği kimilerinin ise mukavelede revizyon talep ettikleri öğrenildi. Yayıncıların ise Instagram yerine Tiktok, X, YouTube ve Facebook kanalları ile reklama devam etme talebinde bulundukları belirtiliyor. Öte yandan yaşanan bu uyuşmazlıkların dava süreçlerine dönüşeceği belirtiliyor.

Önemli bir perakende zincirinin pazarlama müdürü, “Biz 40’a yakın fenomen/influencer ile çalışıyoruz. 3-6 yahut yıllık kontratlar yapıyoruz. Instagram’ın kapanması ile iş birlikçilerimiz ile yine masaya oturmak istedik. Kimileri ile mukaveleyi bitirmek, kimileri ile de revizyona gitme talebinde bulunduk. Lakin karşılaştığımız reaksiyonlar güzel olmadı. Birçok bizleri tehdit etti. Mahkemeye taşınacak süreçler yaşıyoruz” dedi.

Avukat Semin Temizöz, “Bu üzere durumlarda şirketlerin de yayıncıların da karşılıklı dava açma hakları bulunuyor. Daha evvel bu üzere durumlarla karşılaştık. Yüklü olarak şirket lehine kararlar çıkıyor. Fakat oluşan tazminatın yahut şirketin bu süreçten ettiği maddi zararın tahsili uzun sürüyor” diye konuştu.

Günde 2,5 gönderi paylaşıyorlar

Her ay 130 milyon Instagram kullanıcısı alışveriş paylaşımlarına tıklıyor.

200 milyondan fazla Instagram kullanıcısı her gün en az bir işletme profilini ziyaret ediyor.

Instagram fenomenleri günde ortalama 2,5 sponsorlu gönderi paylaşıyor.

Alışveriş tutkunlarının yüzde 70’i eser keşfi için Instagram’a yöneliyor.

İnsanların yüzde 50’si öykülerde gördükleri bir eseri satın almak için Instagram’a giriyor.

Kullanıcıların yüzde 75’i bir markanın gönderisine baktıktan sonra bir web sitesini ziyaret etmek üzere bir harekette bulunuyor.

Yıllık 10 milyon bütçe

Türkiye’de 200 bin civarında influencer ve fenomen bulunuyor. Şirketler yalnızca Instagram tanıtımlarına ortalama yıllık 7 ila 10 milyon TL üzere bir bütçe ayırıyor. Influencer iş birlikleri için en fazla kullanılan platform yüzde 97,7 ile Instagram olurken, bu platformu %48,8 ile YouTube ve %46,5 ile TikTok izliyor. Toplam e-Ticaret’in içindeki %10’luk kısım toplumsal medyada yapılıyor. Bu da günde 930 milyon TL’ye tekabül ediyor. Platformlara trafik oluşturan influencerlarla birlikte 1,9 milyar liralık bir hacim oluşturuluyor.

Bakan Bolat: Instagram’da yapılan satışlar, e-ticaret kapsamına girmiyor

Ticaret Bakanı Ömer Bolat, toplumsal medya platformu Instagram’a getirilen erişim mahzuru kararının, e-ticaret üzerinde olumsuz tesirleri olabileceği istikametindeki savlara ait açıklama yapmıştı.

Bolat, Instagram ve gibisi toplumsal medya platformlarından yapılan alım satım süreçlerinin, telefon numarasından yahut WhatsApp uygulamasından bağlantıya geçilerek gerçekleştirildiğini belirterek, “Bu nedenle Instagram ve gibisi toplumsal medya platformlarından yapılan tanıtımlar üzerine, direkt irtibat araçlarıyla gerçekleştirilen satışlar, elektronik ticaret olarak nitelendirilmiyor ve ilgili kanun kapsamında yer almıyor” dedi.

Instagram üzerinden yapılan ve ekseriyetle kayıt dışı gerçekleştirilen satışların, vergi gelirlerinin azalmasına sebep olduğunu kaydeden Bolat, “Bu satıcılar, yasal yükümlülüklerini yerine getiren işletmeler karşısında haksız rekabet oluşturarak avantaj sağlıyor. Bu satıcılara ulaşılması mümkün olmadığından, satış sırasında yahut sonrasında ortaya çıkan sorunlarda tüketici mağduriyetleri yaşanabiliyor” diye konuştu.

 

Instagram’a erişim engeli

Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanı Fahrettin Altun’un Hamas Siyasi Ofis Şefi İsmail Haniye‘nin vefatı ile ilgili taziye iletilerinin Instagram tarafından engellediğini söyleyerek reaksiyon göstermesinin üzerinden 2 gün geçtikten sonra, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, toplumsal medya mecrasına erişim pürüzü getirdi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Instagram’a erişim pürüzüne ait yaptığı açıklamada, “Atatürk’e hakaret”, “kumara ve uyuşturucuya yönlendirme”, “çocuğa yönelik cinsel istismar” üzere katalog kabahatlere işaret ederek, “Ülkemizin koyduğu kurallar var. Ülkemizin pahaları, hassasiyetleri var. İkazlarımıza karşın katalog cürümlerini dikkate almadılar. Erişim mahzuru getirdik. Kanunlarımıza uyduklarında erişim yasağı kalkar”  tabirlerini kullandı. 

 

 

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir