CHP’li Kaboğlu: Meclis çoğunluğu yönetimde istikrarsızlık etkeni değil

CHP İstanbul Milletvekili İbrahim Özden Kaboğlu, Cumhur İttifakı’nın Meclis’teki çoğunluğunun, idarede istikrar yahut istikrarsızlık etkeni olmayacağını belirterek, “Cumhur İttifakı’nın 5 yılı siyasi istikrarsızlıkların ve ekonomik krizin derinleştiği bir periyot oldu. Yasama-yürütme ortasında karşılıklı denge-denetim yoluyla devlet idaresi, toplumdaki derin ayrışmaları onarıcı bir fonksiyon de görebilir” dedi.

Sosyal medya hesabı üzerinden açıklamada bulunun CHP İstanbul Milletvekili İbrahim Özden Kaboğlu, 28 Mayıs’ta Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin ikinci tipine giderken kimi çevrelerin, Cumhur İttifakı’nın milletvekili sayısı üzerinden istikrar ve istikrarsızlık söylemi ürettiğini söz ederek Meclis çoğunluğunun, idarede istikrar yahut istikrarsızlık etkeni olmayacağını belirtti.

16 Nisan Anayasa değişikliği için, iktidarın “yasama ve yürütme tam manasıyla bağımsız olacak’ ve “hükümet krizleri yaşanmayacak” münasebetlerini kullanıldığını hatırlatan Kaboğlu, “Tam da bu argümanla yürütmeye çok geniş yetkiler tanındı ve bunun karşısında Meclis’in yetkileri kısıtlandı. 2018’de cumhurbaşkanı yardımcısı ve 16 bakan ile göreve başlayan Erdoğan, bu süreçte bakanlık sayısını 17’ye çıkardığı üzere bakanlıklarda 9 kere değişiklik yaptı. Hazine ve Maliye Bakanı iki defa değiştirildi. Geçen 5 yılda 4 farklı Merkez Bankası Başkanı görev yaptı. Meclis çoğunluğu, siyasi istikrar açısından bir şart olmadığı üzere mevcut tabloda hiçbir siyasi partinin tek başına çoğunluğu da bulunmamakta” dedi.

‘DENGE VE KONTROL BU SAYEDE SAĞLANABİLİR’

Meclis’in yasa üretiminde Cumhurbaşkanı ile bir uzlaşı içerisinde çalışabileceği; kaldırılan istikrar ve kontrolün bu sayede sağlanabileceğini söyleyen Kaboğlu, “Yasa üretim süreçlerinde, bakanlıklar ve siyaset heyetleri metinlerinin temel alındığı ve hatta tekliflerin burada hazırlandığı dikkate alınırsa, norm koyma açısından yürütme tekrar kıymetli yer tutacak. Bu prestijle müzakere ve uzlaşma üzerine bir yasama sürecinin işlemesi imkanlı. Cumhurbaşkanı’nın kanunları geri gönderme yetkisi siyasal partileri yasa üretiminde müzakere ve uzlaşmaya zorlar. Bütçe konusunda ise, Meclis’in bütçeyi onaylamaması durumunda da bir tıkanıklık olmadan Cumhurbaşkanı tekrar değerleme oranlarıyla bir evvelki yılın bütçesi ile devam edebilir. Yürürlükteki Anayasal kurguda Cumhurbaşkanı, yürütme yetkisine tek başına sahip. Örneğin; Kararnamelerle norm koyma, yüksek yargıya üye atama ve bakanlar ile üst seviye kamu yöneticilerini belirlemek vb. geniş yetkileri var. Kaldı ki Anayasa’ya sadakat andı içen vekillerin yasama faaliyetlerinde kişisel kanaatlerinin oluşamayacağı zannı, makama haksızlık olur” diye konuştu

‘İTTİFAKIN 5 YILI SİYASİ İSTİKRARSIZLIĞIN DERİNLEŞTİĞİ BİR DEVİR OLDU’

Cumhurbaşkanlığı seçimini Kemal Kılıçdaroğlu’nun kazanmasının, anayasal yetkiler açısından yasama ve yürütme ortasında denge-denetim düzeneğini uygulamaya geçirebileceğini tabir eden Kaboğlu, “Unutulmamalı ki, Cumhur İttifakı’nın 5 yılı siyasi istikrarsızlıkların ve ekonomik krizin derinleştiği bir devir oldu. Yasama-yürütme ortasında karşılıklı denge-denetim yoluyla devlet idaresi, toplumdaki derin ayrışmaları onarıcı bir fonksiyon de görebilir. Kuşkusuz bu saptama ve öngörüler, 2017 kurgusunun sürdürülebilir olmadığı gerçeğini göz arkası etmemekte olup, bu kurguyu aşma ve hesap verebilir hükümete geçiş vesilesi olarak görülmelidir” dedi. (HABER MERKEZİ)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir